יום ראשון, 27 ביולי 2014

מספרים חוזרים בתוצאות הלוטו

ב2010 הארץ הודהמה בעקבות הופעתם של שני רצפי מספרי לוטו זהים בתוצאות הלוטו בהפרש של כ-3 שבועות. האם מדובר במעשה רמאות או בצירוף מקרים בלתי סביר? נראה כי אין דרך לקבוע זאת באופן ודאי ללא חקירה פלילית, אבל על ידי שימוש בסטטיסטיקה ניתן לנסות להעריך מה הסבירות למקרה כזה, בהנחה ולא היה זיוף בתוצאות.

כנראה שאין דבר כזה שנקרא מזל, ומי שקצת מסתכל, מבין שיש למהמר שליטה מוגבלת. אפשר לתחמן בטכניקות מסוימות. כך למשל הנטייה של מספרים עוקבים לחזור היא גדולה מאוד, פרט שאינו מסתדר סטטיסטית בשום אופן.

אתרים שעוסקים בהגרלות הלוטו בקבלים הרבה ביקורת מאנשים רציונאליים. הטענה היא כי אין אפשרות לשפר את סיכויי הזכייה בלוטו, מאחר והמספרים שעולים בגורל הם מקריים לחלוטין. אבל כל מי שעיסוקו במספרים מקריים, יאמר שקשה מאוד למצוא או ליצור מספרים שהם אקראיים לחלוטין, וזה כולל גם את הכדורים במכונת הלוטו.

גם אל רצף המספרים שעולה בגורל מדי שבוע, למרות שהוא נראה כמקרי לחלוטין, מתגנבים דפוסים עדינים שחוזרים על עצמם שוב ושוב, נעלמים ומופיעים מחדש. המכונה שמערבלת את הכדורים, וגם הכדורים עצמם נבדקים באופן רציף על ידי מפעל הפיס, אבל מספיקה שריטה קטנה בצינור או עיוות קל בכדורים, כדי ליצור מצב של חוסר מקריות.


מי שיוכל לאתר את התקלות הקטנות האלו במספרים ובאותה עת ימנע מלבחור בצירופים דלי סיכוי ובטפסים שיטתיים, יוכל להטות את כף המאזניים מעט יותר לכיוונו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה